Szkolenia mogą być realizowane indywidualnie (coaching w miejscu pracy) lub w grupie dyrektorów (od 2 do 30 osób) w formie zblokowanej (różne moduły tematyczne).
Prowadzimy szkolenia o tematyce wykraczającej poza proponowaną poniżej listę szkoleń zgodne z potrzebami zamawiającego.
Proponujemy profesjonalną pomoc w opracowywaniu dokumentów pracy szkoły, takich jak statut szkoły, regulaminy (nagradzania, przyznawania dodatku motywacyjnego), wewnętrzny system zapewniania jakości, plan nadzoru pedagogicznego, sprawozdania z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej, strategiczny (długofalowy) plan rozwoju szkoły, plan wychowawczy, plan profilaktyczny, procedury nadzoru pedagogicznego i inne.
Proponowana tematyka:
-
Pierwsze 100 dni dyrektora szkoły (10 h) Open or Close
SZKOLENIE DLA ROZPOCZYNAJACYCH PEŁNIENIE FUNKCJI
Jak poradzić sobie z niepewnością nie tracąc szacunku podwładnych? Na co zwracać uwagę? Na czym się skupić? Jakich błędów nie popełniać? Jak dokonać autoprezentacji własnego systemu wartości w zarządzaniu?
-
Wygrany konkurs i co dalej? (10 h) Open or Close
SZKOLENIE DLA ROZPOCZYNAJACYCH PEŁNIENIE FUNKCJI
Szkolenie dla młodych dyrektorów z zakresu organizacji i zarządzania szkołą. Jak praktycznie kierować szkołą i być pewnym wygranej w kolejnym konkursie?
-
Sztuka gospodarowania czasem (4 h) Open or Close
Jak efektywnie wykorzytywać czas pracy? Jakie zadania delegować na innych i jak to robić? Planowanie czasu pracy w skali dnia i tygodnia. Praca samodzielna i zespołowa. Odróżnianie spraw ważnych od pilnych. Koordynowanie pracy zespołu.
-
Jak wygłosić swoje pierwsze expose? (4 h) Open or Close
Jak określić wizję szkoły i siebie w roli jej szefa? Jak zaprezentować siebie podwładnym, rodzicom i uczniom?
-
Budowanie kultury organizacyjnej (5 h) Open or Close
Co to jest kultura organizacyjna? Dlaczego jest taka ważna? Jakie są jej typy? Jak ją budować? Charakterystyka zarządzania opartego na wartościach, określanie systemu wartości w zarządzaniu, formułowanie norm i standardów wynikających z tych wartości. Rola i znaczenie artefaktów w budowaniu wizerunku szkoły w środowisku.
-
Jak budować autorytet w oczach podwładnych? (6 h) Open or Close
Zarządzanie oparte na władzy a zarządzanie oparte na autorytecie – różnice, skuteczność. Typy autorytetu w zarządzaniu, procedura budowania autorytetu dyrektora szkoły.
-
Dokumentowanie pracy szkoły (4-6 h) Open or Close
Co, kiedy i jak należy dokumentować? Co trzeba dokumentować, a co warto dokumentować?
-
Rola dyrektora w awansie zawodowym nauczyciela (4-6 h) Open or Close
Jak dokumentować awans nauczyciela? Jak ułożyć całoroczny oraz wieloletni harmonogram prac związanych z awansem nauczyciela? Obowiązki dyrektora, sposób dokumentowania awansu zawodowego. Sytuacje konfliktowe związane z awansem zawodowym.
-
Dyrektor jako pracodawca (4-6 h) Open or Close
Szkolenie w zakresie prawa pracy, wymogów BHP, spraw pracowniczych, szkoleń pracowników administracji i obsługi szkół.
-
Harmonogram pracy dyrektora (5 h) Open or Close
Praktyczne szkolenie poświęcone planowaniu pracy dyrektora szkoły. Harmonogram pracy i sposób jej dokumentowania.
-
Dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej (5 h) Open or Close
Szkolenie rozwija umiejętności organizowania posiedzeń rady pedagogicznej i jej przewodniczenia, formułowania uchwał oraz dokumentowania pracy rady pedagogicznej; koordynowania pracy zespołów zadaniowych; kreatywnego rozwiązywania problemów; pełnienia funkcji lidera.
-
Informatyczne wspomaganie pracy dyrektora (min. 8 h) Open or Close
Komputer i programy, umiejętność posługiwania się programami, komputerowa analiza egzaminów zewnętrznych. Wykorzystanie wyników egzaminów w pracy dydaktycznej szkoły.
-
Szkoła jako organizacja ucząca się (6 h) Open or Close
Jak udoskonalić pracę szkoły jako zespołu ludzkiego? Jak praktycznie wypracować system doskonalenia jakości pracy szkoły? Czego i jak się uczyć?
-
Wewnętrzny system zapewniania jakości (4 h) Open or Close
Czy potrzebny jest taki system? Jak systemowo zarządzać jakością? Jak w praktyce stosować zasadę „minimum wysiłku – maksimum efektu”?
-
Jak skutecznie zarządzać oświatą w gminie? (16 h) Open or Close
Szkolenie dla pracowników oświaty gminnej i powiatowej omawiające prawne aspekty polityki samorządowej, sposoby pozyskiwania dodatkowych środków finansowych, projektowanie pracy szkoły z uwzględnieniem środowiska lokalnego.
-
Organizacja pracy szkoły z nową podstawą programową (6 h) Open or Close
Na czym polega tworzenie warunków do wprowadzania zmian określonych podstawą programową w zakresie organizacji procesu kształcenia? Jakie obszary pracy szkoły monitorować, aby ocenić stopień wprowadzania zmian?
-
Budowanie spójnego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej Open or Close
Rola i zadania nauczyciela i dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tworzenie klimatu współpracy. Organizacja pomocy – struktura systemu i procedury. Dokumentowanie. Kontrola i ewaluacja wewnętrzna udzielanej pomocy. Wspomaganie nauczycieli w realizacji zadań.
-
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w świetle nowych przepisów (4 h) Open or Close
Na czym polega ewaluacja, kontrola i wspomaganie w procesie nadzoru. Budowanie planu nadzoru pedagogicznego. Stosowane narzędzia. Rola obserwacji (hospitacji) w diagnozie pedagogicznej. Hospitacja diagnozująca.
-
Czynniki warunkujące efektywność procesu kształcenia Open or Close
Uwarunkowania procesu uczenia się po stronie: ucznia, nauczyciela, domu rodzinnego, procesu zarządzania. Tworzenie warunków do uczenia się. Znaczenie planowania w procesie nauczania i wychowania. Klimat społeczny w organizacji. Spójność oddziaływań szkoły. Rola dyrektora jako nadzoru pedagogicznego.
-
Jak zarządzać konfliktem w szkole? (4 h) Open or Close
Tradycyjne i nowoczesne podejście do konfliktów w miejscu pracy. Przyczyny i skutki konfliktów w wymiarze jednostkowym i organizacyjnym. Pozytywne i negatywne następstwa konfliktów. Metody zarządzania konfliktem i zarządzania przez konflikt.
-
Jak integrować zespół nauczycielski? (4 h) Open or Close
Integracja zespołu jako podstawa współpracy i zaufania. Czynniki integrujące i dezintegrujące ludzi w sytuacji w pracy.
-
Jak budować dialog szkoły z rodzicami uczniów? Open or Close
Prawa i obowiązki rodziców w szkole w świetle obowiązujacych przepisów. Płaszczyzny współpracy szkoły (nauczyciela) z domem rodzinnym ucznia. Tworzenie klimatu zaufania i wiarygodności. Uwarunkowania skuteczności współdziałania. Zasady współpracy. Organizacja i przebieg spotkań. Formy współpracy.
-
Język kobiet – język mężczyzn (4 h) Open or Close
Różnice w komunikowaniu się kobiet i mężczyzn w miejscu pracy. Płaszczyzny komunikacji. Elementy analizy transakcyjnej.
-
Kierowanie procesem zmian (4 h) Open or Close
Jak poradzić sobie z oporem podwładnych w procesie wprowadzania zmian. Przyczyny i formy oporu. Strategie przezwyciężania oporu.
-
Jak skutecznie motywować podwładnych? (4 h) Open or Close
Kierowanie zespołem. Wywieranie wpływu na ludzi. Metody i techniki formalnego i nieformalnego nagradzania i karania podwładnych. Formy motywowania podwładnych.
-
Jak zarządzać, by ludziom chciało się pracować, czyli budowanie kultury współpracy? Open or Close
Uwarunkowania pracy zespołowej. Pozytywne efekty pracy zespołowej. Etapy procesu tworzenia zespołu. Wyznaczniki spójności zespołu. Wybrane teorie motywacji i ich zastosowanie w praktyce szkolnej. Kultura organizacyjna oparta na współpracy. System wartości dyrektora a obowiązujące w szkole normy i standardy.
-
Jak budować kulturę organizacyjną szkoły? Open or Close
Rola kultury organizacyjnej w sprawnym zarządzaniu zasobami ludzkimi i kształtowaniu pożądanych zachowań. Typy kultury organizacyjnej. Siła kultury organizacyjnej – uwarunkowania. Proces budowania kultury organizacyjnej z wykorzystaniem modelu Ch. Handy'ego i E. Scheina.
-
Planowanie strategiczne i operacyjne, czyli jak tworzyć koncepcje pracy szkoły (4 h) Open or Close
Na czym polega planowanie? Dlaczego stanowi podstawę skutecznego działania i rozwoju instytucji? Jak się do niego przygotować? Jakie informacje zdobyć? Jak plan strategiczny „przełożyć” na operacyjny?
-
Organizacja pracy sekretariatu (4 h) Open or Close
Sekretariat jako przedłużenie ramienia szefa. Rola i zadania sekretarki. Wystrój sekretariatu. Obserwowalne artefakty a kultura organizacyjna szkoły.
-
Komunikacja jako narzędzie pracy dyrektora Open or Close
brak opisu...
-
Tworzenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej Open or Close
brak opisu...
-
Coaching indywidualny dyrektora w zakresie rozwiązywania problemów w szkole Open or Close
brak opisu...
Do szkoleń polecamy książkę „Sztuka zarządzania. Od zarządzania opartego na władzy do zarządzania opartego na autorytecie” (e-book 210 stron) autorstwa B. Kubiczek wydaną przez SCE EDUKATOR w 2010 r.