Skrócone oferty szkoleń na rok 2024/2025 uwzględniające kierunki realizacji polityki oświatowej MEiN, skierowane do szkół różnych typów (w tym szkolnictwa zawodowego i specjalnego), przedszkoli, szkół przy zakładach poprawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych oraz kadry kierowniczej można pobrać z załączników u dołu strony.
Szkolenia zgodne z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
KIERUNEK 1. Edukacja prozdrowotna w szkole
- Metody kształtowania postaw prozdrowotnych
- Edukacja pedagogiczna rodziców w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych ich dzieci
KIERUNEK 2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę […]
- Rola szkoły w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego
- Jak kształtować pożądane postawy społeczne i obywatelskie?
- Jak nauczyć uczniów respektowania norm społecznych?
- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw
- Istota i uwarunkowania skutecznego wychowania moralnego
- Jak wychować mądrego, odpowiedzialnego i zaangażowanego człowieka?
- Rola programu wychowawczo-profilaktycznego w kształtowaniu postaw
- Nauczyciel jako etyczny wychowawca
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny
KIERUNEK 3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego […]. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym
- Kryzys emocjonalny dziecka – jak go rozpoznać i jak pomóc uczniowi w jego przezwyciężeniu
- Stany lękowe i depresja wśród dzieci i młodzieży
- Wsparcie ucznia w kryzysie emocjonalnym i psychicznym, czyli na czym polega istota pierwszej pomocy emocjonalnej
- Rozpoznawanie symptomów przemocy emocjonalnej i psychicznej i sposoby reagowania na nią
- Dobrostan psychiczny, czyli jak rozwijać inteligencję emocjonalną ucznia
- Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Rola pracy wychowawczo-profilaktycznej w budowaniu odporności psychicznej ucznia
- Metodyka konstruowania scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych
- Zakres edukacji pedagogicznej rodziców w budowaniu systemu wsparcia psychicznego ucznia
- Praca z uczniem z zaburzeniami odżywiania
- Praca z uczniem z chorobą afektywną dwubiegunową
- Trudne zachowania seksualne uczniów
- Jak rozpoznać ucznia uzdolnionego i pracować z nim?
- Indywidualizacja pracy nauczyciela, czyli jak zwiększać responsywność nauczyciela i afordancję szkoły
- Profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych
- Uzależnienia behawioralne
- Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami:
- Uczeń z padaczką
- Uczeń z cukrzycą
- Uczeń z afazją
- Uczeń z niedosłuchem
- Uczeń ze spektrum autyzmu
- Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
- Praca z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. IPE
- Integracja sensoryczna
- Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania / niedostosowaniem społecznym
KIERUNEK 4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci […]
- Sztuczna inteligencja. Jak wykorzystać ją w szkole i uchronić uczniów przed negatywnymi konsekwencjami?
- Program graficzny Canva w edukacji szkolnej
- Nowoczesny nauczyciel i jego narzędzia TIK
- Bezpieczeństwo w sieci, czyli jak zapobiegać cyberprzemocy
- Narzędzia cyfrowe w sprawdzaniu osiągnięć uczniów
- Walory Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej w nauczaniu na różnych poziomach edukacji
KIERUNEK 5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania […]
- Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
- Jak pytać, by rozwijać u uczniów umiejętność krytycznego myślenia?
- Interdyscyplinarny projekt edukacyjny jako metoda kształtowania umiejętności myślenia analitycznego
- Jak rozwijać myślenie matematyczne na różnych przedmiotach?
KIERUNEK 7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- Wsparcie ucznia z doświadczeniem migracyjnym
- Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
Organizacja i prowadzenie doradztwa zawodowego zgodnie z przepisami prawa
Formy doskonalenia zawodowego:
1. Ciekawa forma budowania partnerstwa z rodzicami, a w szczególności formułowania jego zasad w uspołecznionym procesie z udziałem dyrektora placówki, nauczycieli i przedstawicieli rodziców. Składa się z trzech etapów:
- Krótkie warsztaty dla nauczycieli (1,5 godz.): Budowanie partnerstwa z rodzicami
- Krótkie warszataty dla rodziców - przedstawicieli wszystkich klas (1,5 godz.): Budowanie partnerstwa ze szkołą/przedszkolem
- Moderowany proces budowania zasad współpracy w oparciu o propozycje wypracowane przez obie strony w czasie warsztatów (1 godz.)
2. Roczne wspomaganie placówki w jej procesowym rozwoju, obejmujące:
- Przeprowadzenie warsztatu diagnostyczno-rozwojowego pozwalającego na rozpoznanie rzeczywistych potrzeb placówki
- Określenie celów, wslaźników sukcesu, zaplanowanie działań rozwojowych placówki w Rocznym Planie Działań
- Wspomaganie w procesie wdrażania zaplanowanych działań
- Wspomaganie w procesie oceny efektów, formułowania wniosków i rekomendacji do dalszego rozwoju
3. Szkolenia połączone z obserwacją zajęć z udziałem obserwatora zewnętrznego w zakresie:
- Kształtowania kompetencji kluczowych uczniów
- Motywowania uczniów do rozwoju
- Pobudzania uczniów do samodzielności i kreatywności
4. Sieć współpracy i samokształcenia dla oświatowej kadry kierowniczej: Dyrektor - skuteczny przywódca w dobie zmiany
5. Proponowane sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli:
- Standardy ochrony małoletnich przed przemocą
- Nowoczesny nauczyciel i jego narzędzia cyfrowe
- Budowanie partnerstwa z rodzicami
- Skuteczna współpraca w zespole nauczycielskim
- Ocenianie jako podstawowe narzedzie budowania motywacji wewnętrznej
- Kształtowanie kreatywności i myślenia krytycznego
- Wsparcie ucznia w kryzysie emocjonalnym i psychicznym
6. Szkolenia/warsztaty dla nauczycieli i kadry kierowniczej w placówkach oświatowych (miejscu pracy nauczycieli) lub w ośrodkach szkoleniowych na terenie całego kraju
7. Akademia menedżera - roczne szkolenia dyrektorów placówek oświatowych w gminie/powiecie porzedzone diagnozą potrzeb edukacyjnych w tematach zawartych w ofercie dla kadry kierowniczej
8. Kurs języka angielskiego dla początkujących i średniozaawansowanych
Prelekcje dla wychowawców z udziałem rodziców uczniów:
- Czy znasz swoje dziecko?
- Jak wspomagać dziecko w rozwoju?
- Jak mówić, żeby dziecko słuchało – jak słuchać, by chciało mówić?
- Udział rodziców w planowaniu szkolnej kariery dziecka?
- Co o procesie kształcenia wiedzieć należy?
- Jak wspomagać dziecko w okresie dojrzewania?
- Zagrożenia cywilizacyjne. Jak ustrzec przed nimi swoje dziecko?
- Jak wspomagać dziecko z Zespołem Aspergera?
- Jak odróżnic problemy okresu dojrzewania od zaburzeń emocjonalnych dziecka?
Warsztaty dla uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych i klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych:
- Planowanie własnego rozwoju, czyli jak osiągnąć sukces?
- Jak poznać samego siebie?
- Jak radzić sobie z własnymi emocjami?
- Autoprezentacja, czyli jak cię widzą, tak cię piszą
- Jak budować pozytywne relacje z innymi?
- Jak rozwiązywać różne problemy życiowe?
Nasze publikacje:
- Kubiczek B.: Nauczyciel jako etyczny wychowawca. SCE EDUKATOR, Sosnowiec 2021.
- Kubiczek B.: Teoretyczne podstawy procesu komunikacji interpersonalnej [w:] Komunikacja w resocjalizacji. Redakcja naukowa M. Filipowicz i J. Latały. Wydawnictwo KUL, Lublin 2019.
- Kubiczek B.: Rola szkoły w kształtowaniu kompetencji społecznych i obywatelskich [w:] Na drodze do wyjaśnienia problemów politycznych. Redakcja naukowa A. Czyż i S. Kubasa. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
- Kubiczek B.: Sztuka oceniania. Motywowanie uczniów do rozwoju. Wyd. NOWIK, Opole 2018.
- Kubiczek B.: Sztuka zarządzania oświatą. Przywództwo i zarządzanie. Teoria i praktyka. Wyd. NOWIK, Opole 2016.
Aby zgłosić chęć udziału w wybranym szkoleniu, proszę zadzwonić, wysłać maila lub wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy.