Skrócone oferty szkoleń na rok 2022/2023 uwzględniające kierunki realizacji polityki oświatowej MEiN, skierowane do szkół różnych typów (w tym szkolnictwa zawodowego), przedszkoli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych,
nową ofertę dla szkół specjalnych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz
nową ofertę dla szkół przy zakładach poprawczych
można pobrać z załączników u dołu strony.
Nowe szkolenia zgodnie z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
- Formy wspomagania przez szkołę wychowawczej roli rodziny
- Rola wychowania w osiąganiu różnych wymiarów ludzkiej dojrzałości
- Rola programu wychowawczoprofilaktycznego w kształtowaniu postaw (w tym postawy odpowiedzialności) opartych na wartościach autotelicznych - wrażliwości na prawdę, dobro i piękno
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030
- Rozwój kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy:
- Jak budować bezpieczeństwo dzieci w dobie kryzysu i postawę empatii wobec potrzebujących pomocy?
- Uczniowie cudzoziemscy w szkole okiem nauczyciela języka polskiego jako obcego i drugiego
- Nowoczesny nauczyciel i jego narzędzia TIK w procesach edukacyjnych
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez indywidualizację pracy nauczycieli
- Edukacja włączająca
- Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży:
- Rozpoznawanie zaburzeń emocjonalnych, stanów depresyjnych i symptomów presuicydalnych. Udzielanie pierwszej pomocy emocjonalnej
- Praca z uczniem z zaburzeniami odżywiania
- Praca z uczniem z chorobą afektywną dwubiegunową
Zachęcamy także do korzystania ze szkoleń w zakresie:
- Założenia edukacji włączającej a pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Jak oceniać pracę nauczyciela? Czy potrzebne są wskaźniki?
- Zmiany w awansie zawodowym, czyli jak motywować nauczycieli do rozwoju
- Nadzór pedagogiczny, czyli jak dbać o podnoszenie jakości pracy szkoły. Efektywne sprawowanie kontroli, skuteczne wspomaganie
- Interpretacja zapisów ustawy o tzw. sygnalistach
- Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
- Realizacja podstawy programowej z uwzględnieniem egzaminu ósmoklasisty
- Realizacja podstawy programowej z uwzględnieniem egzaminu maturalnego
- Zastosowanie Platformy 365/G suite Google w pracy zdalnej placówki
- Kształtowanie kompetencji kluczowych jako zadanie każdego nauczyciela
- Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych
- Integracja sensoryczna
- Komunikacja alternatywna
- Praca z uczniem ze spektrum autyzmu
- Uzależnienia behawioralne
- Praca z uczniem z afazją/padaczką/cukrzycą
- Praca z uczniem z zaburzeniami odżywiania
- Praca z uczniem z chorobą afektywną dwubiegunową
- Kształtowanie kompetencji kluczowych na wybranym etapie kształcenia
- Projekt edukacyjny jako metoda kształtowania kompetencji kluczowych
- Czynniki warunkujące efektywność kształcenia, czyli jak uczyć, żeby nauczyć
- Neurodydaktyka a efekty kształcenia<
- Kiedy ocenianie motywuje ucznia do planowania rozwoju?
- Jak uczynić rodzica sojusznikiem procesu kształcenia?
- Jak rozpoznać zespół presuicydalny?
- Budowanie autorytetu nauczyciela
- Bezpieczeństwo fizyczne i cyfrowe w szkole
- Przygotowanie ósmoklasisty do egzaminu z języka polskiego/matematyki
- Reforma szkolnictwa zawodowego
- Praca z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera
- Procesowe wspomaganie rozwoju placówki jako efektywna forma podnoszenia jakości pracy i motywacji nauczycieli
- Budowanie wizerunku placówki w środowisku
- Budowanie partnerstwa z rodzicami uczniów
- Praca zespołowa strategią rozwoju placówki
- Innowacje pedagogiczne w przedszkolu/szkole
Szkolenia prowadzone są online lub stacjonarnie.
Pełna oferta w załączniku "Oferta szkoleń dla szkół 2022/2023" u dołu strony.
Szkolenia dla dyrektorów:
- Wygrany konkurs i co dalej?
- Pierwsze 100 dni na stanowisku dyrektora placówki oświatowej
- Dyrektor – skuteczny przywódca w dobie zmiany
- Jak radzić sobie z oporem podwładnych?
- Motywowanie podwładnych
- Ocena pracy nauczyciela jako narzędzie motywacji
- Awans zawodowy nauczyciela jako narzędzie motywacji
- Dokumentacja awansu zawodowego
- Budowanie programu wychowawczo-profilaktycznego we współpracy z rodzicami
- Skuteczny nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań statutowych placówki
- Budowanie autorytetu
- Monitorowania wdrażania podstawy programowej i wynikających z niej zadań nauczycieli
- Ewaluacja wewnętrzna jako narzędzie rozwoju placówki
- Odpowiedzialność prawna nauczyciela
- Monitorowanie organizacji i przebiegu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Szkolenia prowadzone są jako grupowe, otwarte lub indywidualne dla dyrektora i/lub wicedyrektorów w formie coachingu, online lub stacjonarnie. Tematyka szkoleń uwzglednia staż na stanowisku. Szczegóły w załącznikach u dołu strony.
Pełna oferta w załączniku "Oferta szkoleń dla kadry kierowniczej 2022/2023" u dołu strony.
Formy doskonalenia zawodowego:
1. Ciekawa forma budowania partnerstwa z rodzicami, a w szczególności formułowania jego zasad w uspołecznionym procesie z udziałem dyrektora placówki, nauczycieli i przedstawicieli rodziców. Składa się z trzech etapów:
- Krótkie warsztaty dla nauczycieli (1,5 godz.): Budowanie partnerstwa z rodzicami
- Krótkie warszataty dla rodziców - przedstawicieli wszystkich klas (1,5 godz.): Budowanie partnerstwa ze szkołą/przedszkolem
- Moderowany proces budowania zasad współpracy w oparciu o propozycje wypracowane przez obie strony w czasie warsztatów (1 godz.)
2. Roczne wspomaganie placówki w jej procesowym rozwoju, obejmujące:
- Przeprowadzenie warsztatu diagnostyczno-rozwojowego pozwalającego na rozpoznanie rzeczywistych potrzeb placówki
- Określenie celów, wslaźników sukcesu, zaplanowanie działań rozwojowych placówki w Rocznym Planie Działań
- Wspomaganie w procesie wdrażania zaplanowanych działań
- Wspomaganie w procesie oceny efektów, formułowania wniosków i rekomendacji do dalszego rozwoju
3. Szkolenia połączone z obserwacją zajęć z udziałem obserwatora zewnętrznego w zakresie:
- Kształtowania kompetencji kluczowych uczniów
- Motywowania uczniów do rozwoju
- Pobudzania uczniów do samodzielności i kreatywności
4. Sieć współpracy i samokształcenia dla oświatowej kadry kierowniczej: Dyrektor - skuteczny przywódca w dobie zmiany
5. Sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli:
- Projekt edukacyjny jako metoda nauczania kształtująca kompetencje kluczowe
- Neurodydaktyka w służbie edukacji
- Budowanie partnerstwa z rodzicami
- Skuteczna współpraca w zespole nauczycielskim
- Kompetencje kluczowe jako zadanie każdego nauczyciela
- Ocenianie jako podstawowe narzedzie budowania motywacji wewnętrznej
- Kształtowanie kreatywności i myślenia krytycznego
6. Szkolenia/warsztaty dla nauczycieli i kadry kierowniczej w placówkach oświatowych (miejscu pracy nauczycieli) lub w ośrodkach szkoleniowych na terenie całego kraju
7. Akademia menedżera - roczne szkolenia dyrektorów placówek oświatowych w gminie/powiecie porzedzone diagnozą potrzeb edukacyjnych w tematach:
- Monitorownie procesu kształtowania kompetencji kluczowych uczniów
- Monitorowanie organizacji i przebiegu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- RODO. Ochrona danych osobowych w praktyce szkolnej
- Odpowiedzialność prawna nauczycieli
- Kiedy ocenianie pracy nauczyciela motywuje do rozwoju zawodowego?
- Dyrektor - skuteczny przywódca w dobie zmiany
- Program wychowawczo-profilaktyczny
- Budowanie partnerstwa z rodzicami
- Budowanie kultury organizacyjnej opartej na współpracy
- Kształtowanie wizerunku plaćówki
- Budowanie zespołu
- Komunikacja jako narzędzie pracy dyrektora
- Skuteczne motywowanie podwładnych
- Wdrażanie i monitorowanie podstawy programowej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Skuteczny nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań statutowych placówki
- Zmiany w przepisach prawa
- Zarządzanie finansami publicznymi
- Ochrona danych osobowych w praktyce szkolnej
- Odpowiedzialność dyscyplinarna, cywilna i karna nauczyciela
- Jak uczyć, żeby nauczyć? Czynniki warunkujące efektywność kształcenia
- Zarządzanie zmianą
- Zarządzanie czasem
- Radzenie sobie ze stresem w pracy, czyli o samotności szefa
- Budowanie koncepcji pracy placówki
- Kultura organizacyjna jako podstawa budowania wizerunku placówki
- Savoir-vivre w kontaktach z klientem szkoły
- Obserwacja w procesie dydaktycznym
- Jak zarządzać, by ludziom chciało się pracować, czyli budowanie kultury współpracy
- Praca zespołowa strategią rozwoju placówki
- Jak się przygotować do ewaluacji zewnętrznej?
- Jak prowadzić badania wewnętrzne inne niż ewaluacja?
- Jak budować autorytet w oczach podwładnych?
- Podejmowanie decyzji. Decyzje administracyjne
- Analiza wyników egzaminów
- Rzeczowy wykaz akt, instrukcja kancelaryjna i archiwizacja dokumentacji w szkole/przedszkolu/administracji oświaty
- Kontrola zarządcza
- System Informacji Oświatowej
Publikacja dla uczestników: Kubiczek B., Sztuka zarządzania oświatą. Przywództwo i zarządzanie. Teoria i praktyka. Wyd. NOWIK Opole 2016.
Inne szkolenia:
- Kurs języka angielskiego dla początkujących i średnio zaawansowanych (150 godzin)
- Szkolenie dla sekretarzy szkolnych: Profesjonalna sekretarka/sekretarz (10 godz.)
Prelekcje dla wychowawców z udziałem rodziców uczniów:
- Czy znasz swoje dziecko?
- Jak wspomagać dziecko w rozwoju?
- Jak mówić, żeby dziecko słuchało – jak słuchać, by chciało mówić?
- Udział rodziców w planowaniu szkolnej kariery dziecka?
- Co o procesie kształcenia wiedzieć należy?
- Jak wspomagać dziecko w okresie dojrzewania?
- Zagrożenia cywilizacyjne. Jak ustrzec przed nimi swoje dziecko?
- Jak wspomagać dziecko z Zespołem Aspergera?
- Jak odróżnic problemy okresu dojrzewania od zaburzeń emocjonalnych dziecka?
Warsztaty dla uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych i klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych
- Planowanie własnego rozwoju, czyli jak osiągnąć sukces?
- Jak poznać samego siebie?
- Jak radzić sobie z własnymi emocjami?
- Autoprezentacja, czyli jak cię widzą, tak cię piszą
- Jak budować pozytywne relacje z innymi?
- Jak rozwiązywać różne problemy życiowe?
Nasze publikacje:
- Kubiczek B.: Nauczyciel jako etyczny wychowawca. SCE EDUKATOR, Sosnowiec 2021.
- Kubiczek B.: Teoretyczne podstawy procesu komunikacji interpersonalnej [w:] Komunikacja w resocjalizacji. Redakcja naukowa M. Filipowicz i J. Latały. Wydawnictwo KUL, Lublin 2019.
- Kubiczek B.: Rola szkoły w kształtowaniu kompetencji społecznych i obywatelskich [w:] Na drodze do wyjaśnienia problemów politycznych. Redakcja naukowa A. Czyż i S. Kubasa. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018.
- Kubiczek B.: Sztuka oceniania. Motywowanie uczniów do rozwoju. Wyd. NOWIK, Opole 2018.
- Kubiczek B.: Sztuka zarządzania oświatą. Przywództwo i zarządzanie. Teoria i praktyka. Wyd. NOWIK, Opole 2016.
Zarządzanie placówką oświatową z uwzględnieniem ustawicznie zachodzących zmian społecznych i legislacyjnych to dla jej dyrektora nie lada wyzwanie. Wymaga umiejętności:
- planowania strategicznego,
- umiejętności budowania zespołu i kierowania nim,
- budowania kultury organizacyjnej opartej na współpracy,
- zarządzania zmianami,
- twórczego rozwiązywania konfliktów,
- kształtowania wizerunku placówki w środowisku,
- budowania partnerstwa z rodzicami i uczniami,
- czyli profesjonalnego przywództwa opartego na rzetelnej wiedzy o zarządzaniu.
Zawarte w książce zagadnienia teoretyczne wzbogacone licznymi propozycjami ich zastosowania w praktyce oświatowej umożliwiają rozwój kompetencji kierowniczych oraz stanowią inspirację do twórczego działania zarówno dla praktykujących dyrektorów, jak i tych, którzy dopiero aspirują do funkcji dyrektora i są na etapie formułowania wizji siebie w roli szefa.
- Kubiczek B.: Sztuka wychowania. Jak nie zepsuć własnego dziecka. Od poczęcia do dorosłości. Wyd. NOWIK, Opole 2016.
Czy może być "coś" cenniejszego niż nasze dzieci? Czy znamy ich "instrukcję obsługi"? Co robimy, kiedy upragnione pojawiają się na świecie? Co się dzieje, kiedy upragnione nie są? Naszą rodzicielską powinnością jest przygotowanie się do tego najważniejszego i najtrudniejszego zarazem wyzwania, jakim jest przyjście na świat, a następnie wychowanie dziecka tak, by czuło się w życiu spełnione i szczęśliwe.
Niniejsza publikacja ma na celu w zwięzły sposób zapoznać rodziców z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju dziecka i udzielić odpowiedzi na podstawowe pytania:
- Na czym polega wychowanie?
- Co zrobić, by dziecko było lepsze i mądrzejsze?
- Jak rozwijać jego wrodzone możliwości?
- Jak wspierać je w okresie dojrzewania?
- Jak współdziałać ze szkołą, by w procesie kształcenia w pełni wykorzystywało swój potencjał?
Polecamy ją również babciom i dziadkom, którzy współdziałając mądrze z rodzicami mogą wspomagać rozwój swoich ukochanych wnuków lub zepsuć swoje wnuki lekceważąc zasady ustalone przez rodziców.
Aby zgłosić chęć udziału w wybranym szkoleniu, proszę zadzwonić, wysłać maila lub wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy